Футуризм ( від латинського - майбутній) — формалістичний напрям у
літературі та мистецтві ХХ ст.
Виник в Італії в 1909 р. Його лідером вважався поет
Ф. Марінетті. У своєму маніфесті футуристи оголосили лро народження нового
мистецтва, співзвучного динамічному ритму нового віку «хмаро-
чосно-машинно-автомобільної» культури.
Відкидаючи традиції класичної реалістичної літератури, футуристи ставали
на шлях крайнього формалізму заперечували загальноприйняті мовні норми й
творили свою особливу «заумну» мову, любили чудернацькі словосполучення,
позбавлені будь-якого змісту.
Представники футуризму в Росії: брати Бурлюки, В. Хлєбніков, А,
Кручених, В. Каменський, О. Гуро, Т. Лівшиць, В. Маяковський.
В українській літературі символізм не був
значним, широким явищем і не дав глибокого коріння. В снові неприйняття - ускладненість, зашифрованість форми, обірвані
зв'язки між деталями і цілим, фрагментарність натяків і недомовленостей,
екзотизм, звукова гра і т.д.
Елементи
символізму у Г.Михайличенка, А.Заливного, раннього М.Хвильового, раннього
А.Головка.
Прогнозували
заміну мистецтва “умілістю”, “штукою”, надмистецтвом як синтезу поезії,
живопису, скультури, архітектури, деструкцію (руйнування) канонічних форм.
Розглядали
себе як “революцію в мистецтві” і як “останнє надзвичаєне напруження
індивідуалізму”, за яким повинна починатися нова колективна мораль, “комуна
духа”, заперечення “я”, “футуркомуна”.
Риси
революційного футуризму:
-
злободенна
тематика
-
оптимістичний
пафос
-
надуживання
ультрареволіційною риторикою
-
оголена
публіцистичність у поєднанні з тонким ліризмом.
Ліричний герой — збірний образ колективних
учасників нового руху: рішучих, непримеренних, антитетичних щодо літературних
опонентів
Комментариев нет:
Отправить комментарий